Najlepsze wnętrza obiektów publicznych – które z nich zdobędzie Property Design Award?
Konkurs Property Design Awards organizowany jest w ramach 4 Design Days – największego w tej części Europy wydarzenia rynku nieruchomości, architektury, wnętrz i wzornictwa (MCK i Spodek w Katowicach, 6-9 lutego). Ma za zadanie nagrodzić najlepsze komercyjne i publiczne projekty zrealizowane w Polsce do końca 2019 roku.
Poznajcie piątkę nominowanych realizacji w kategorii „Design – Wnętrza: Obiekty Publiczne”.
Mareckie Centrum Edukacyjno-Rekreacyjne (Mareckie Inwestycje Miejskie / Punkt Zero)
Mareckie Centrum Edukacyjno-Rekreacyjne wyróżnia na tle innych inwestycji bardzo niskie zużycie energii i mnogość zastosowanych ekologicznych rozwiązań (m.in. fotowoltaika na dachu, mechanizm odzyskiwania ciepła ze ścieków prysznicowych, dach bagienny, zbiorniki retencyjne etc.). Ale to nie wszystko, co ma do zaoferowania powstały w markach obiekt.
Kompleks służy jednocześnie jako placówka edukacyjna, sportowa, rekreacyjna i konferencyjna. Inwestycja obejmuje dwa budynki, pełniące różne funkcje. W gmachu A, pełniącym funkcję edukacyjną, znalazła się szkoła podstawowa z biblioteką i blokiem żywieniowym. Gmach B oferuje natomiast basen sportowy i rekreacyjny, salę teatralno-widokowiskową z profesjonalną sceną i widownią dla 347 widzów, a także strefę SPA, zespół saun, grotę śnieżną oraz jaskinię solną.
We wnętrzach Centrum nie zabrakło odważnych, intensywnych, pobudzających do działania i kreatywności kolorów, a także zielonych ścian porośniętych roślinnością. Nowoczesnym oświetleniem w pomieszczeniach będzie sterował system BMS, kontrolujący również pracę większości urządzeń w obiekcie.
Kino Muza w Poznaniu (Estrada Poznańska / Toya Design)
– Nominację odkryliśmy przez przypadek, przeglądając newsletter, którzy otrzymujemy od redakcji. Byliśmy mile zaskoczeni tym faktem – tak na nominację do nagrody zareagowali architekci z pracowni Toya Design, stojącej za nową odsłoną Kina Muza w Poznaniu. To kultowe miejsce wśród mieszkańców Poznania w ubiegłym roku przeszło metamorfozę. Po gruntownym remoncie, obiekt zyskał dwie nowe sale oraz taras, na którym odbywają się projekcje filmów "pod chmurką". Kino odświeżono nie tylko technicznie (nowe nagłośnienie w systemie Digital Dolby Surround 7.1.), ale również wizualnie, aranżacja wnętrz jest zainspirowana historią kina.
– Muza to nasze ulubione kino od „zawsze”. To miejsce, do którego przychodzi się nie tylko na film. Wiedzieliśmy więc, że musimy zaprojektować wnętrza inne niż te, które dziś oferują tego typu obiekty – mówią architekci z pracowni Toya Design. – Od początku założyliśmy, że w kinie muszą pojawić się duże przestrzenie sprzyjające spotkaniom i dyskusji i że muszą być one wyjątkowe i przyjazne. Dlatego pojawiły się w naszym projekcie cytaty z filmów: neony, plakaty, czerń, biel… Na piętrze powstała kawiarnia, a dla wygody osób niepełnosprawnych w przestrzeni kina zaprojektowaliśmy windę. Naszym pomysłem, który bardzo spodobał się odbiorcom, było wybudowanie tarasu i stworzenie tam przestrzeni do spotkań i projekcji filmów – relacjonują autorzy projektu.
Zmierzenie się z legendą kultowego miejsca może być wyzwaniem dla projektanta, podobnie jak sama lokalizacja. W przypadku Kina Muza to oficyna zabytkowej kamienicy, projekt obejmował zatem wszelkie kwestie związane z uzgodnieniami konserwatorskimi, konstrukcji, bezpieczeństwa czy akustyki pomieszczeń. Muza jest drugim kinem zaprojektowanym przez Toya Design. Architekci podkreślają wyjątkowość miejsca i towarzyszącego mu klimatu. – Projektowanie takich kin to godziny spędzone na rozmowach z „ludźmi kina”. Ekipa Kina Muza to pasjonaci, którzy robią kino na najwyższym poziomie. Czują kino i lubią swoich widzów. Przekazali nam swoje oczekiwania a my spełniliśmy ich marzenia o wnętrzach, pięknych i przyjaznych.
– Bardzo się cieszymy i dziękujemy za nominację do nagrody Property Design Awards. Bardzo nam zależy, by obiekty, w których gościmy naszych odbiorców były nowoczesne, atrakcyjne, wygodne i bezpieczne. Jest to olbrzymie wyzwanie, szczególnie kiedy modernizuje się starsze budynki – mówi Zastępczyni Dyrektora, Estrada Poznańska, Jadwiga Troczyńska.
Wykonawcą projektu była firma Demiurg.
Muzeum Woli w Warszawie (Miasto Stołeczne Warszawa, MKiDN / Buro Projektowe Firma COMPONO; nadzór autorski: Are Stiasny Wacławek / Biuro Projektowe Żera 2 Architekci)
Siedziba Muzeum Woli w Warszawie przy ul. Srebrnej 12 to neorenesansowy pałac wybudowany w 1880 roku. Budynek został poddany czteroletnim pracom modernizacyjnym, sfinansowanym dzięki środkom Miasta Stołecznego Warszawy, MKiDN oraz dofinansowaniu ze środków UE. W nowych wnętrzach budynku znalazły się dwie sale ekspozycyjne, nowoczesna sala edukacyjna, a także specjalna sala warsztatowa.
– Nominacja w konkursie Property Design Awards to dla nas ważne wyróżnienie. Modernizacja Muzeum Woli była możliwa przy współpracy zespołu Muzeum Warszawy, projektantów oraz wykonawców. Cieszymy się, że efekty tej pracy zostały docenione – mówi Dyrektor Muzeum Warszawy, Ewa Nekanda-Trepka. – Dzięki środkom Miasta Stołecznego Warszawy, MKiDN oraz dofinasowaniu ze środków EU w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego, siedziba Muzeum Woli uległa gruntownej zmianie. Udało się zachować unikatowy charakter zabytkowego pałacyku Sikorskiego, jednocześnie przystosowując wnętrza do wyzwań stojących przed nowoczesną instytucją kultury. Rozpoczynamy nowy rozdział w historii Muzeum Woli. Tworzymy miejsce spotkań z publicznością, otwarte i angażujące. Taka wizja wpłynęła na kształt przestrzeni po modernizacji. Zwiększyliśmy możliwości ekspozycyjne, a nowoczesne sale umożliwią działania edukacyjne i warsztatowe. Oddział jest też w pełni przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – dodaje Dyrektor Muzeum Warszawy.
Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie – nowa aranżacja wnętrz i ekspozycja (Muzeum Narodowe w Krakowie oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego/ Art FM)
Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie było niedostępne dla zwiedzających od 2010 roku, nic zatem dziwnego, że ponowne jego otwarcie było jednym z najważniejszych wydarzeń kulturalnych minionego roku. – Nominacja do nagrody Property Design Awards 2020 to dla Muzeum Narodowego w Krakowie ogromne wyróżnienie. Najcenniejsza polska kolekcja dzieł sztuki i pamiątek narodowych zasługuje na wyjątkową ekspozycję. W świeżo wyremontowanym Pałacu, zbiory Czartoryskich prezentowane są w sposób nowoczesny, jednocześnie podkreślając ponad dwustuletnią historię kolekcji. Mamy nadzieję, że Muzeum Książąt Czartoryskich stanie się perłą na artystycznej mapie Krakowa, nie tylko ze względu na jego merytoryczną wartość, ale także niezwykłą aranżację - mówi prof. dr hab. Andrzej Szczerski, Dyrektor Muzeum Narodowego w Krakowie.
Projektu aranżacji nowych wnętrz wraz z ekspozycją podjęła się firma Art FM. – Jesteśmy dumni z faktu otrzymania nominacji, realizacja jest efektem pracy wielu osób z naszego studia projektowego. Takie wyróżnienie już na tym etapie jest bardzo budujące i motywuje nas do dalszej pracy nad coraz bardziej oryginalnymi rozwiązaniami – mówi Mieczysław Bielawski, dyrektor kreatywny Art FM.
Projektanci wygrali międzynarodowy konkurs na opracowanie projektu nowej ekspozycji i aranżacji wnętrz i rozpoczęli swoje prace w 2017 roku. Nadrzędną ideą projektu było stworzenie przestrzeni, w której zwiedzający poczuliby wyjątkowy klimat miejsca natychmiast po przekroczeniu progu. Twórcy projektu postawili na połączenie unikatowego charakteru tradycyjnego muzeum – pierwszego na ziemiach Polski - z podejściem typowym dla nowoczesnych placówek i nowoczesnymi technikami wystawienniczymi. Projektowaniu całej wystawy towarzyszyła zasada złotego podziału. Historyczne przestrzenie pałacowe zostały dostosowane do współczesnych norm bezpieczeństwa, a rygorystyczne wytyczne konserwatorskie dotyczące nie tylko wnętrz, ale również zabezpieczenia eksponatów - pogodzone z zapewnieniem komfortu zwiedzania.
Jednym z nowoczesnych rozwiązań zastosowanych we wnętrzach jest system kontroli oświetlenia, który pozwala dostosować jego temperaturę i natężenie do prezentowanych eksponatów, a jednocześnie buduje atmosferę i narrację ekspozycji. Naczelny element wystawy, arcydzieło Leonardo da Vinci, Dama z Łasiczką, prezentowane jest w wielkiej gablocie. Do wykończenia wnętrz wybrano ponadczasowe, szlachetne materiały, a wszystkie sale ekspozycji spajają wizualnie dębowe posadzki wieńczące podłogi.
Międzynarodowe Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście (Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu / Pracownie Konserwacji Zabytków Arkona Sp. z o.o. z Krakowa)
Kilkanaście lat starań i ponad dwa lata prac budowlano-konserwatorskich zakończyły się 3 października minionego roku, kiedy oficjalnie ukończono projekt adaptacji historycznego budynku Starego Teatru położonego tuż przy dawnym obozie na nową siedzibę Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
– Największym wyzwaniem przy projektowaniu wnętrz Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holocauście było uzyskanie możliwe największej spójności rozwiązań koncepcyjnych projektu architektonicznego budynku Starego Teatru, a także znalezienie właściwej formy wyrazu plastycznego, adekwatnej do tej szczególnej przestrzeni publicznej obarczonej oczywistymi konotacjami historycznymi – podkreśla arch. Tadeusz Nowak, Pracownie Konserwacji Zabytków Arkona Sp. z o.o. – Pozytywna ocena pracy każdego twórcy stanowi istotny element w procesie projektowania, potwierdzający właściwość wybranych rozwiązań plastycznych. Dla mnie już sam fakt nominacji do nagrody w prestiżowym konkursie, jakim jest Property Design Awards 2020, jest dużym wyróżnieniem – dodaje architekt.
We wnętrzach nowego budynku znalazły się m.in. nowoczesna sala audytoryjna na prawie 200 osób, multimedialne sale wykładowe, przestrzeń wystawiennicza, biblioteka z czytelnią oraz stanowiska do samodzielnej pracy naukowej.
– Do tej pory wielokrotnie otrzymywaliśmy znakomite opinie o pracy naszych przewodników i edukatorów i ich dogłębnym historycznym przygotowaniu. Cieszymy się także z uznania z jakim spotkał się projekt adaptacji budynku Starego Teatru na siedzibę Centrum Edukacji. Zależy nam bowiem nie tylko na jak najwyższym merytorycznym poziomie naszych działań edukacyjnych, ale także na komforcie wszystkich, którzy przyjeżdżają do Miejsca Pamięci po to, by poznawać niezwykle trudną historię niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady Auschwitz – komentował wiadomość o otrzymaniu nominacji Property Design Awards, Bartosz Bartyzel, Rzecznik Prasowy Muzeum Auschwitz.