4 Design Days: Nowa, bezdotykowa era już jest! Jak wygląda i jaka jest jej przyszłość?

Doświadczenia ostatnich kilku miesięcy związane z pandemią i trwająca izolacja sprawiły, że zaczęliśmy myśleć i zastanawiać się nad tym, z jak wieloma ludźmi, przedmiotami, rzeczami mamy codziennie kontakt. A w związku z tym, jak łatwo - dotykając chociażby tych samych przycisków w windzie - zarazić się bakteriami lub wirusami.

Czy biorąc pod uwagę te doświadczenia możemy śmiało powiedzieć, że dostępne obecnie nowoczesne, bezdotykowe technologie i systemy mogą nam pomóc w tej niełatwej walce z pandemią? Czy staną się powszechne w miejscach pracy, na ulicach, w sklepach i wreszcie w naszych domach? Te pytania rozpoczęły dyskusję, podczas której pojawiło się wiele ciekawych zagadnień i wniosków.

– Mamy obecnie do czynienia z pewną anomalią i niekoniecznie sytuacja ta będzie trwała wieki. Po drugie – mamy do czynienia z retrospekcją tego, z iloma elementami mamy codziennie kontakt i czy w ogóle jesteśmy w stanie te kontakty z przedmiotami, z architekturą, z wieloma obiektami, chociażby z domu do pracy, wyeliminować. Wydaje mi się, że nie. I okazało się, że to jest trochę walka nierówna, bo o ile możemy nacisnąć guzik w windzie długopisem czy kluczem, o tyle drzwi do łazienki czy przycisku w toalecie, już nie do końca. Skala trudności pokonywania tych problemów jest różna. Po trzecie – na ile rozwiązania, które są zdeterminowane przez te szczególne warunki, będą nam potrzebne w dalszej przyszłości, jeżeli obecne czynniki zagrożenia zostaną zneutralizowane czy zminimalizowane. Na pewno będziemy na nie zwracali znacznie większą uwagę – mówił Robert Majkut.

Dodał także, że rynek na początku na obecną sytuację zareagował dosyć spontanicznie, wymyślając różne rzemieślnicze patenty. – Jak na ironię okazało się jednak, że najprostsze rozwiązania są najskuteczniejsze. Niektórych rzeczy nie jesteśmy w stanie ominąć. Nie obyło się więc na samym początku bez pewnej groteski. Pojawiło się wiele zabawnych rzeczy, które nie spełniały swojej roli. Myślę jednak, że to jest już za nami i teraz nadszedł czas na pogłębioną refleksję – zaznaczył Robert Majkut.

Tomasz Słomka podkreślił, że era bezdotykowa nie dotyczy tylko produktów, ale także życia współczesnego, naszego codziennego życia, z którym musimy się zmierzyć poprzez sytuację wywołaną pandemią na całym świecie.

– Mówiąc o bezdotykowej erze, nie możemy mówić tylko o samych produktach, o bezdotykowych dozownikach mydła czy przyciskach otwierających drzwi. Obecnie jesteśmy bowiem w erze, która wiąże się z życiem bezdotykowym. Bezdotykowe życie, które nas teraz otacza, związane jest z tym, że mamy narzucone pewne ograniczenia w przemieszczaniu się czy chociażby w organizacji targów. Czy ta era bezdotykowego kontaktu też nie powinna być ujęta w tej formie, że życie zaczyna być tak naprawdę bezdotykowe? Pandemia trwa i tak naprawdę nie wiemy ile jeszcze będzie trwała – być może jesteśmy w połowie, a być może na początku. Wszystko się dzieje się na naszych oczach – mówił Tomasz Słomka.

– Bezdotykowa era już jest – podkreślił Damian Fituch. – Systemy bezdotykowe takie jak sterowanie głosowe czy kontrola dostępu poprzez sprawdzanie siatkówki oka lub twarzy to nic nowego. One są nam znane i korzystamy z nich od wielu lat. Tutaj nic nas nie zaskoczyło. I one na pewno nam pomogą w walce z pandemią. Myślę, że teraz jest czas, abyśmy my, technolodzy, producenci, jako innowatorzy tych nowych, bezdotykowych rozwiązań, mogli sprawić, że będą one dostępne dla wszystkich. Obyśmy się też nie pogubili w człowieczeństwie, w rezygnacji z dotyku, którego nam tu dziś tak brakuje – mówił Damian Fituch.

Konrad Krusiewicz stwierdził, że pandemia z pewnością przybliży nas do bezdotykowej ery.

– Pandemia otworzyła nam oczy na wiele aspektów dnia codziennego i uświadomiła, jak wygląda higiena wokół nas, jak jest ważna. Myślę, że jest to największa wartość tego, co się wydarzyło i właśnie to nas przybliży do tej bezdotykowej ery. Bezdotykowe elementy w życiu higienicznym są bardzo ważne i one pomogą nam w walce z tą pandemią czy z innymi, które pojawią się być może kiedyś w przyszłości. Podniosą również poziom higieny ogólnej i wywołają odruchy używania sprzętu, który pozwala na zachowanie tej higieny – mówił Konrad Krusiewicz. Dodał też, w warto zachować pewien umiar i zdrowy rozsądek, aby nie dać się w tym wszystkim całkowicie zwariować.

– Dzięki pandemii trochę większą uwagę zwróciliśmy na pewne możliwości technologiczne, które w uśpieniu czekały na uruchomienie do tego, aby automatyzować procesy trochę wyższego rzędu. Nie możemy jednak doprowadzić do sytuacji, w której przedmioty staną się barierą społeczną w relacjach między ludźmi. Że „popłyniemy” w taki dystans, z którego nie będzie powrotu, że będzie on barierą nieakceptowalną społecznie. Że my staniemy się interfejsem biologicznym do urządzeń, które obsługujemy – podkreśli Robert Majkut.

Uczestnicy dyskusji mówili również, jak wiele jest obecnie dostępnych bezdotykowych rozwiązań, systemów, produktów i technologii wokół nas. Jak wiele mamy możliwości instalacji ich w biurach, w galeriach handlowych, hotelach, na ulicach oraz w naszych domach.

– W przestrzeni samego biura jest mnóstwo rzeczy, które mogą bezdotykowo pomóc nam w codziennym życiu. Te rozwiązania są gotowe. Pytanie tylko, ile z ich chcemy wdrożyć. Już samo wejście do biurowca można zorganizować tak, że bramki otworzymy za pomocą urządzenia zbliżeniowego, aplikacji w telefonie czy QR kodu. Winda zwiezie nas na odpowiednio zaprogramowane wcześniej piętro. Ostatnia bariera do pokonania, a więc drzwi wejściowe mogą zostać otwarte z poziomu recepcji czy za pomocą urządzeń zbliżeniowych. Samo życie w biurze można podzielić z kolei na strefy: ogólne, pracy, spotkań, socjalne i toalety. I w każdej z nich da się zainstalować bezdotykowe rozwiązania – mówił Konrad Krusiewicz.

– W strefie biura mamy bardzo dużo urządzeń, które odnajdujemy później u siebie w domu. Dom możemy praktycznie całkowicie zautomatyzować. Ograniczeń tu nie ma żadnych. Technologicznie jesteśmy w stanie sterować większością urządzeń w domu. Bezdotykowe baterie, zautomatyzowane szafki czy sterowanie oświetleniem pozwolą nam ten kontakt bezpośredni ograniczyć. Producenci poszli jednak jeszcze trochę dalej w tych rozwiązaniach. Na rynku pojawiły się bowiem produkty z automatycznym oczyszczaniem powietrza za pomocą przepływowych lamp z promieniem UVC. To jest produkt innowacyjny wynikający z potrzeb sytuacji, jaką mamy obecnie – mówił Tomasz Słomka.

– Jako lider automatyki budynkowej widzimy, że obecnie bardzo dużą rolę przywiązujemy do swoich domów i mieszkań, w których w czasie tej pandemii spędzamy dużo czasu. Powinniśmy więc zadbać o to, aby stały się dla nas także strefą relaksu. W tym na pewno pomogą nam nowoczesne, bezdotykowe rozwiązania. Przed nami jednak jeszcze wiele do zrobienia – podkreślił Damian Fituch.

Robert Majkut mówiąc o tym, jak wiele mogą nowoczesne, bezdotykowe technologie podał przykład hoteli w Japonii, w których całkowicie wyemitowano recepcję. – Wszystko w tych obiektach sterowane jest automatycznie, przez aplikację albo przez roboty, które pełnią te funkcje recepcyjne. Nie mamy tu kontaktu z kluczem, ani z innymi ludźmi. Tak samo dostajemy się do pokoju, który staje się naszą przestrzenią prywatną, w której wiele rzeczy jest zautomatyzowanych, bo sterujemy nimi przez aplikację w telefonie. Możliwości są ogromne. Pojawi się tylko pytanie, czy my tego chcemy – mówił Robert Majkut.

Wszyscy uczestnicy debaty zgodnie podkreślili, że inwestorzy mają świadomość i wiedzę o nowoczesnych, bezdotykowych technologiach. Trzeba ich jednak przekonywać i pokazywać, co jest obecnie dostępne na rynku i jakie korzyści dają w dłuższej perspektywie.

– My jako projektanci, architekci powinniśmy przede wszystkim informować i uświadamiać naszych klientów. Tych rozwiązań jest dużo i nie każdy je zna. My projektanci, architekci, designerzy mamy tę wiedzę i powinniśmy nią zarażać naszych inwestorów tak, aby mogli przygotować się na nowe jutro, na ewentualne kryzysy takie jak ten, który zaczął się w ubiegłym roku – zaznaczył Tomasz Słomka.

A gdzie nowoczesne, bezdotykowe technologie mają szansę najszybciej stać się powszechne?

– Przede wszystkim w przestrzeniach publicznych, jak również w miastach, w których mogą być finansowane z budżetów publicznych – powiedział Konrad Krusiewicz.

– Myślę, że na początku bezdotykowa technologia stanie się powszechna w biurowcach, w hotelach. Tam, gdzie mamy duże skupiska ludzi, tam, gdzie ta migracja ludzi jest po prostu większa – podkreślił Damian Fituch.

– Warto wyodrębnić tu kilka grup. Jedna to przestrzenie biurowe. Druga to obiekty użyteczności publicznej, takie jak galerie, kina czy teatry, które przez sytuację formalno-prawną mogą być zobligowane do korzystania z tego typu technologii po to, aby móc funkcjonować w dłuższym horyzoncie czasowym albo być gotowym na takie wyzwania, jakie nam zafundował ubiegły rok. Naturalnie będzie też rozwijała automatyka domowa – zaznaczył Robert Majkut. Dodał, że technologia też będzie musiała ewoluować w bardziej inteligentne rozwiązania, które zaczną analizować znacznie szerszy konspekt i wiele aspektów naszego życia oraz zachowań.

W dyskusji „Design. Nowa, bezdotykowa era”, która odbyła się 29 stycznia 2021 roku w trakcie wydarzenia 4 Design Days Pre-Opening Online, udział wzięli: Damian Fituch, Country Sales Manager, Jung Polska, Konrad Krusiewicz, architekt, założyciel, The Design Group, Robert Majkut, CEO, Head of Design, Robert Majkut Design, Tomasz Słomka, CEO, właściciel, TOKA+HOME. Dyskusję moderowała Ewa Kozioł, redaktorka portalu Dobrzemieszkaj.pl.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.