Nie tylko pandemia. Tubądzin podsumowuje półrocze

Grupa Tubądzin ma za sobą najbardziej zaskakujące pół roku w historii firmy. Kilka miesięcy pandemii pozostawiło trwałe ślady na branży, pozwoliło jednak także firmie umocnić swoją pozycję, planować nowe rozwiązania i kolekcje oraz jeszcze bardziej wyjść naprzeciw klientom i partnerom.

Pandemia i duże plany na przyszłość

Po trzech miesiącach intensywnych obostrzeń w kontaktach społecznych i wprowadzenia ostrych reżimów sanitarnych, Grupa Tubądzin może pokusić się o pierwsze podsumowania.

- Sytuacji epidemiologicznej w kraju nikt z nas nie mógł przewidzieć. Dzięki niej jednak dowiedzieliśmy się kilku rzeczy o naszej branży, klientach i nas samych. Przez pierwsze tygodnie wyłącznym priorytetem było utrzymanie kadry pracowniczej, ciągłości produkcji i optymalizacja kosztów. Kwiecień także dla Grupy Tubądzin był trudny, jednak udało się go zakończyć z wynikiem dodatnim. Maj to już plany inwestycyjne oraz otwieranie sklepów u większości partnerów zagranicznych, choć w tym przypadku sytuacja nadal jest mało stabilna. Eksportujemy nasze produkty do 60 krajów i utrudnienia związane nie tylko z ruchem na granicach, ale z dużymi obostrzeniami handlowymi w innych krajach były dla nas wyzwaniem. Jeśli nie wejdziemy w drugi etap pandemii, to mogę chyba oficjalnie powiedzieć, że największe wyzwania już za nami. Czerwiec 2020 będzie zapewne lepszy finansowo niż ten sam miesiąc w 2019 r. Nie byłoby to jednak możliwe gdyby nasi klienci i partnerzy nie okazali nam zaufania i wsparcia. Warto także wspomnieć o wspólnych akcjach pomocowych w branży, bardzo doceniam, że potrafiliśmy połączyć się w przekazywaniu do placówek medycznych i pomocowych niezbędnego sprzętu, to cenna lekcja dla branży -  mówi Amadeusz Kowalski, wiceprezes zarządu Grupy Tubądzin

W ramach wsparcia w walce z koronawirusem Grupa Tubądzin przekazała lokalnym placówkom 31 000 maseczek chirurgicznych, 1 300 przyłbic oraz 2 respiratory reanimacyjno-transportowe.

Warto podkreślić, że firma wróciła do 100% mocy produkcyjnych, nie nastąpiły żadne grupowe zwolnienia, a wszystkie zamówienia realizowane są bez opóźnień. 

Inwestycje

Firma jest obecnie w trakcie realizacji wielkiej inwestycji. - Pod koniec tego roku planowane jest uruchomienie nowej części centrum logistycznego w Cedrowicach, które w rozbudowanym kształcie stanie się jednym z największych w Europie ośrodków logistycznych. Nasza inwestycja, warta 80 milionów złotych, to projekt najnowocześniejszy z możliwych, który wielokrotnie zwiększy możliwości obsługi logistycznej naszych partnerów handlowych. Skala naszego biznesu i zapotrzebowanie na płytki Tubądzin nieustannie rośnie, z nowym Centrum Logistycznym będziemy mogli zdecydowanie przyspieszyć i zwiększyć dotarcie naszych produktów do dystrybutorów. Wraz z otwarciem zmodernizowanego centrum w zakresie obsługi klienta zapewnimy poziom, którego nie oferuje jeszcze nikt w branży - dodaje Amadeusz Kowalski.

Eksport i działania zagraniczne

Działania za granicami Polski to nie tylko eksport do 60 krajów na całym świecie (od Chin, Mongolii, przez Nową Zelandię, aż do USA, Meksyku i Kanady), ale także działania z branżą architektoniczną poza granicami Polski.  Sukcesy „Tubądzin Arena Design – Wellbeing” w 2019 r. na Ukrainie i na Węgrzech spowodowały ogromny popyt wśród branży architektonicznej na wydarzenia integrujące środowisko w naszej części Europy. W pierwszym kwartale odbyło się pięć spotkań w ramach Tubądzin Arena Design. Architekci dyskutowali o wyzwaniach w branży podczas spotkań na Ukrainie i w Mołdawii: we Lwowie (23 stycznia), Dnieprze (29 stycznia), Kijowie (19 lutego), Kiszyniowie (5 marca) i Charkowie (12 marca). Zaplanowane spotkania Tubądzin Arena Design w Kaliningradzie, Budapeszcie i Odessie ze względu na pandemię musiały zostać tymczasowo odwołane.

Targi, konkursy

W lutym Grupa Tubądzin po raz trzeci wzięła udział w targach 4 Design Days w katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym, gdzie na 86-metrowym stoisku zaprezentowała swoje nowości. Tubądzin, wraz z firmą Grohe był także organizatorem debaty „Dobre praktyki w projektach przyszłości: architekt, klient, produkt, potrzeby ludzi, #wellbeing, #nature, #future”. Dyskutowano o odpowiedzialności projektanta, współpracy twórców projektów z producentami i klientami oraz o wpływie designu na środowisko.

Na 4 Design Days Maciej Zień zaprezentował cztery najnowsze kolekcje do łazienki – GLEAM, LUCID, SCORIA I SHEEN, wszystkie w formacie 33 x 90 cm. Tym razem projektant zwrócił się nie tylko w stronę szlachetnych kamieni, do czego przyzwyczaił swoich klientów, ale też zaproponował im luksusowe, pełne przepychu rozwiązania, tak modne w 2020 r. 

Ceramika Tubądzin pokazała także dekoracje do kolekcji Cielo e Terra autorstwa Doroty Koziara - mozaiki  oraz bardzo modne płytki heksagonalne. Dzięki swojej różnorodności kolekcja pozwala na tworzenie nieograniczonych kompozycji aranżacyjnych oraz wpisuje się w nieprzemijające od kilku sezonów pastelowe trendy kolorystyczne. Zdobyła też nagrodę w konkursie „Design dla Konesera” w kategorii „Baza do wnętrza”. Kolekcja zainspirowana jest polskim pejzażem i składa się z dziewięciu płyt w pastelowych, stonowanych i pudrowych kolorach, które odzwierciedlają barwy nieba i ziemi.

Miesiąc później kolekcja Cielo e Terra by Dorota Koziara nagrodzona została tytułem Perła Ceramiki Dystrybutorów 2019 oraz Perła Ceramiki UE 2019. To drugie wyróżnienie otrzymały także kolekcje autorstwa Macieja Zienia – Grand Beauty i Scoria.

Nagrodzone kolekcje są efektem współpracy Grupy Tubądzin z wybitnymi projektantami, na którą to współpracę firma stawia już od wielu lat.

Tubądzin Design Awards to z kolei jeden z najbardziej cenionych konkursów dla architektów w Polsce. 10 stycznia ruszyła kolejna, trzecia już edycja wydarzenia, na które czekają architekci i projektanci z Polski i zagranicy. Do tej pory, od początku istnienia imprezy, zgłoszono do udziału w konkursie projekty z ponad 60 krajów. W tym tak egzotycznych dla europejskiej tradycji architektonicznej jak Bangladesz, Irak czy Indie.

18 maja  międzynarodowe jury, pod przewodnictwem Borisa Kudlički, scenografa i projektanta wnętrz, uznanego na całym świecie, wybrało laureatów I pierwszego etapu w trzech kategoriach: Everyday Design, Unlimited Architecture i Young Power. Autorzy zwycięskich projektów pochodzą z Polski, Rosji, Ukrainy, Mołdawii i Kazachstanu. 

Do 20 sierpnia przesyłać będzie można projekty w nowej kategorii Future NOW. Jury wybierze najlepsze prace odzwierciedlające czy przewidujące potrzeby i rozwiązania dla przyszłych pokoleń, możliwe do wdrożenia już dzisiaj.

Nowinki (nie tylko produktowe)

Projektanci Ceramiki Tubądzin nieustannie pracują nad nowymi propozycjami. Kolekcja Marmo D’Oro to pierwsza z wyczekiwanych przez klientów nowych kolekcji marki Monolith. – Podczas prac nad nową odsłoną kolekcji Monolith uważnie wsłuchaliśmy się w głos architektów i projektantów. Bacznie przyglądaliśmy się także reakcjom na pomysły prezentowane podczas targów wnętrzarskich w Polsce oraz za granicą. Nowe linie aranżacyjne są wypadkową wniosków, obserwacji i rozmów z miłośnikami designu, które zmobilizowały nas do udoskonalenia naszych wizji. Motywem przewodnim kolekcji Monolith jest natura – nieustanne źródło inspiracji, niewyczerpana ilość różnorodnych faktur, gra kontrastów oraz przenikających się kolorów – mówi Tomasz Smus, architekt Grupy Tubądzin.

Piąta, wirtualna edycja cyklu wydarzeń, na które czeka branża architektoniczna przeniosła się, z wielkim sukcesem, do sieci. 9 wybitnych ekspertów, 3 spotkania i setki tysięcy wyświetleń pokazały, jak potrzebne są debaty na temat przyszłości branży. Wśród gości znaleźli się prof. Jerzy Hausner, Jacek Santorski, Maciej Zień czy Zuzanna Skalska.

Tubądzin Design Days, w swojej tradycyjnej odsłonie towarzyszy międzynarodowemu konkursowi Tubądzin Design Awards. Poprzednie edycje TDD odbywały się w wielu miastach Polski, a celem każdej z nich był dialog między przedstawicielami branży architektonicznej i spotkania z ekspertami i specjalistami, a także budowanie sieci kontaktów między projektantami i architektami, badanie potrzeb środowiska i wzajemna edukacja.

Innowacją tegorocznej edycji, poza przeniesieniem jej do sieci, było także poszerzenie spektrum tematycznego spotkań o zagadnienia ekonomiczne. W ramach wydarzenia odbyły się trzy panele tematyczne, poruszające problemy architektury, designu, branży deweloperskiej i zachowań konsumenckich po pandemii.